kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵
با پیروزی برابر تایلند و 15 هزار تماشاگر

تیم ملی فوتسال ایران برای سیزدهمین‌بار قهرمان آسیا شد / جوانان ایرانی عنوان بهترین‌های جام را از آن خود کردند

تیم ملی فوتسال ایران که با صعود به نیمه‌نهائی هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا صعودش به جام جهانی را قطعی کرده بود، در دیدار فینال این مسابقات تایلند را شکست داد و برای سیزدهمین‌بار قهرمان شد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
 تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند در دیدار نهائی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا دیروز از ساعت ۱۴:۳۰ به مصاف هم رفتند که این دیدار با برتری ۴ بر یک به سود ایران به پایان رسید تا ایران برای بار سیزدهم بر بام قاره آسیا بایستد. گل‌های تیم ملی ایران در این دیدار را مهدی کریمی و سعید احمدعباسی، علی‌اصغر حسن‌زاده و باقر محمدی به ثمر رساندند.
ترکیب تیم ملی
شاگردان وحید شمسایی در این بازی با ترکیب اولیه باقر محمدی، محمدحسین درخشانی، مهدی کریمی، بهروز عظیمی و سالار آقاپور به میدان رفتند. سعید مؤمنی، علی خلیل‌وند، سعید احمد عباسی، علیرضا رفیعی‌پور، محمدرضا سنگ سفیدی، اصغر حسن‌زاده‌، مسلم اولادقباد، علی اکرمی و مسعود یوسف هم دیگر نفرات ایران روی نیمکت بودند.
این بازی در سالن بانکوک آرنا تایلند برگزار شد و 15هزار تماشاگر میزبان به تشویق تیم ملی خود پرداختند. ضمن این که کیومرث‌ هاشمی وزیر ورزش و جوانان و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در این دیدار در سالن حضور داشتند و از نزدیک بازی را تماشا کردند.
نیمه اول
تیم ملی بازی را هجومی آغاز کرد و در همان دقیقه دوم روی کار زیبای مهدی کریمی به گل نخست خود رسید. در ادامه حملات ایران ادامه داشت تا اینکه در دقیقه ششم نیمه دوم، روی حرکت زیبای مسلم اولادقباد، سعید احمدعباسی به شکل رباح ماجری دروازه تایلند را برای بار دوم باز کرد و در این مسابقات هشت‌گله شد. بعد از این گل تایلندی‌ها چند فرصت داشتند که با بی‌دقتی آنها را از دست دادند. در ادامه و در فاصله شش دقیقه تا پایان نیمه نخست، ایران صاحب پنج خطا شد و سنگ ‌سفیدی نیز با کارت زرد داور جریمه شد. پس از آن تلاش‌های دو تیم فایده نداشت تا شاگردان شمسایی با همان برتری دو بر صفر به رختکن بروند.
نیمه دوم
تایلندی‌ها این نیمه را بهتر آغاز کردند و سرانجام مزد زحماتشان را گرفتند و در دقیقه پنجم نیمه دوم به گل رسیدند. سورنویچیان، کاپیتان تایلند موفق به بازکردن دروازه ایران شد. شاگردان شمسایی خیلی زود به خود آمدند و توانستند روی یک ضربه کرنر با ضربه والی علی‌اصغر حسن‌زاده گل سوم را به ثمر برسانند. بعد از این گل دوباره تایلند سر تا پا حمله شد و درخشش باقرمحمدی مانع از بازشدن دروازه ایران روی موقعیت‌های تایلند شد. حملات تایلند تا شش دقیقه پایانی نیمه دوم ادامه داشت و دفاع خوب شاگردان شمسایی مانع بازشدن دروازه تیم ملی شد. همین امر سبب شد تا تایلند رو به بازی پاورپلی (پنج ‌نفره) بیاورد. همین سبب شد تا دروازه تایلند خالی باشد و باقر محمدی، دروازه‌بان تیم ملی، بتواند از دروازه خودی برای بار چهارم دروازه میزبان را باز کند. ایران حتی فرصت داشت که گل‌های بیشتری به ثمر برساند اما دقت پایین بهروز عظیمی مانع این اتفاق شد. سرانجام تیم ملی توانست با همان نتیجه چهار بر یک برنده شود و قهرمان آسیا لقب بگیرد. 
تیم ملی فوتسال ایران با ۱۳ قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی و دو عنوان سومی، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها در قاره آسیاست. تایلند نیز با این شکست، به سومین نایب‌قهرمانی خود رسید و همچنان در حسرت قهرمانی آسیا باقی ماند.
بازگشت جام به خانه با ظهور نسل جوان
وحید شمسایی که از فروردین 1401 هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و تغییرات عمده‌ای در تیم به وجود آورد، در سال 2022 از کسب عنوان قهرمانی بازماند و ژاپن جام را به خانه برد. این جام دیروز به نسل جوان تیم ملی کشورمان تعلق گرفت و به ایران باز‌گشت.
پیش از این تیم‌های ملی ازبکستان، ایران، تایلند، تاجیکستان و افغانستان به‌عنوان نمایندگان قاره آسیا در جام جهانی 2024 ازبکستان شرکت خواهند کرد.
عباسی و باقرمحمدی بهترین‌های جام 
در پایان این رقابتها جوایز بهترین‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا به بازیکنان تیم ملی ایران رسید.
سعید احمد عباسی، ستاره ایران در پُست رأس که 8 بار موفق به گلزنی شد و نقش انکارناپذیری در این قهرمانی داشت، آقای گل این مسابقات لقب گرفت. وی همچنین جایزه ارزشمندترین بازیکن جام ملت‌های آسیا را به خود اختصاص داد.
باقر محمدی نیز که در دیدار فینال درخشش چشمگیری داشت و گل چهارم ایران را به ثمر رساند، عنوان بهترین دروازه‌بان جام را به خود اختصاص داد.
همچنین تیم فوتبال تایلند، جایزه بازی جوانمردانه را دریافت کرد.
شمسایی: قهرمانی تقدیم مردم ایران
وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان بعد از قهرمانی شاگردانش در جام ملت‌های فوتسال آسیا 2024، در گفت‌وگویی کوتاه با تلویزیون کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اظهار داشت: خدا را بابت این قهرمانی شکر می‌کنم. این جام را به مردم شریف کشورم و پدرم تقدیم می‌کنم.
همچنین علی‌اصغر حسن‌زاده که گل سوم تیم ملی ایران در دیدار فینال مقابل تایلند را به ثمر رساند، تصریح کرد: به تیم تایلند خسته نباشید می‌گویم که تیم خوبی بود. حضور 15 هزار تماشاگر در سالن باعث جذابیت مسابقه شده بود و حس بسیار خوبی بود. وی در ادامه افزود: اتحاد رمز پیروزی ما بود. همه بچه‌ها از روز اول هم‌قسم شدیم که جام را به ایران برگردانیم و شرمنده مردم کشورمان نشویم. این جام را به مردم ایران تقدیم می‌کنم. تمام تلاش خود را کردیم تا آنها را خوشحال کنیم و شادی مردم وصف‌نشدنی است. خدا را شکر می‌کنم که شرمنده آنها نشدیم.
AFC: ایران پادشاه فوتسال آسیاست 
کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان این رقابت‌ها به تمجید از قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران پرداخت و نوشت: تیم ملی فوتسال ایران به سلطه خود بر آسیا ادامه داد. جای این تیم همیشه در اوج و قله است.
همچنین در پستی دیگر نوشت: ایران پادشاه آسیا است و برای سیزدهمین‌بار قهرمان آسیا شد.
ایران در سید یک قرار گرفت
با پایان رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا که حکم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ ازبکستان را هم داشت ۲۴ تیم راه یافته به جام جهانی ازبکستان مشخص شدند و طی آن تیم ملی فوتسال ایران در سید یک این دوره از مسابقات قرار گرفت.
این دوره از بازی‌های جام جهانی از ۲۴ شهریور تا 15 مهر برگزار می‌شود و ۲۴ تیم در آن حضور خواهند داشت. قرعه‌کشی این رقابت‌ها ۶ خرداد در شهر سمرقند برگزار خواهد شد.
بر این اساس تیم ملی ازبکستان به عنوان میزبان جام جهانی در کنار ایران، تاجیکستان، تایلند و افغانستان ۵ تیم آسیایی حاضر در جام جهانی را تشکیل می‌دهند.
۲۴ تیم حاضر در این رقابت‌ها به شرح زیر است:
* میزبان: ازبکستان به عنوان میزبان‌
* آسیا: ایران، تاجیکستان، تایلند و افغانستان
* آفریقا: آنگولا، لیبی، مراکش
* کونکاکاف: کاستاریکا، کوبا، گواتمالا، پاناما
* آمریکای جنوبی: آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، ونزوئلا
* اقیانوسیه: نیوزلند
* اروپا: کرواسی، فرانسه، قزاقستان، هلند، پرتغال، اسپانیا، اوکراین
سیدبندی این دوره از مسابقات به شرح زیر است:
* سید یک: ازبکستان- برزیل- اسپانیا- آرژانتین- پرتغال و ایران
* سید دو: قزاقستان- پاراگوئه- اوکراین- مراکش- تایلند و پاناما
* سید سه: کاستاریکا- گواتمالا- ونزوئلا- نیوزیلند- کوبا و لیبی
* سید چهار: افغانستان- آنگولا- کرواسی- فرانسه- هلند و تاجیکستان
فرمت برگزاری جام جهانی ازبکستان ۲۰۲۴
طبق برنامه اعلام شده ۲۴ کشور راه یافته به جام جهانی در ۶ گروه ۴ تیمی قرار خواهند گرفت. دو تیم برتر هر گروه به همراه چهار تیم برتر رتبه‌های سوم به مرحله حذفی راه خواهند یافت. پس از آن، مرحله یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه‌نهائی، رده‌بندی و فینال برگزار می‌شود.
تیم‌های اسپانیا، برزیل و آرژانتین با ۱۰ دوره حضور بیشترین تجربه را در این مسابقات دارند و سپس تیم ملی ایران با ۹ دوره حضور باتجربه‌ترین تیم این مسابقات است.
تیم‌های افغانستان، تاجیکستان، فرانسه و نیوزلند نخستین حضور خود را در جام جهانی تجربه خواهند کرد.